X

 وکیل ایرانیان مقیم خارج - وکیل بین الملل

وکیل ایرانیان مقیم خارج - وکیل بین الملل

در کشور ما به جهت گستردگی مهاجرت که عمدتاً نیز از جنس مهاجرت قانونی و کسب تابعیت کشور دیگر و از سوی قشر تحصیلکرده و مرفه بوده، یکی از دغدغه های هموطنان ایرانی مقیم خارج از کشور همواره این است که برای مدیریت دعاوی و اختلافات خود در ایران، یک وکیل پیدا کنند. وکالت دادگستری حرفه ای تخصصی است و با عنایت به اینکه قوانین داخلی کشورها تا حد زیادی با هم تفاوت دارند، اصولاً وکلای دادگستری از جمله وکلای مستقر در ایران که در همین کشور تحصیل کرده و مجوز وکالت گرفته اند، فقط نسبت به قوانین و مقررات داخلی کشور خود احاطه و اشراف دارد در نتیجه ایرانیان مقیم خارج از کشور نمی توانند انتظار داشته باشند که در کشور محل اقامت خود وکیلی آگاه و مسلط به حقوق داخلی ایران پیدا کنند. البته در موارد محدودی مثل بعضی از دعاوی موضوع حقوق تجارت بین الملل و نیز حقوق جزای بین الملل و همچنین حقوق بین الملل عمومی و قواعد حاکم بر سازمانهای بین المللی، مقررات و قواعد مشترکی در عرصه بین المللی وجود دارد و یک وکیل صرفنظر از دانشگاه و کشور محل تحصیل با زبان حقوقی یکسانی آشنا می شود. تعبیر درست از وکیل بین المللی یا وکیل امور بین الملل نیز همین نوع اخیر است؛ به عبارت دیگر موضوع فعالیت وکیل بین المللی موضوعی است که دو یا چند عنصر بین المللی داشته باشد. مثلاً مشکل ارث یک ایرانی مقیم انگلیس در خصوص مورث فوت شده خود در ایران هیچ عنصر بین المللی ندارد و کاملا در صلاحیت و حوزه فعالیت یک وکیل ایرانی است.

  |  
بازدید: 11279
  |  
امتیاز: Article Rating

وکیل ایرانیان قیم خارج

 

ویژگی های وکیل خوب و متخصص برای ایرانیان خارج از کشور

به عنوان ویژگی های یک وکیل خوب برای ایرانیان مقیم خارج از کشور می توان موارد زیر را ذکر نمود :

1- واجد نظم ، اخلاق حرفه ای و قابلیت اعتماد باشد؛ با این توضیح که با توجه به عدم حضور هموطنان مقیم خارج از کشور و عدم پیگیری حضوری ضرورت دارد وکیلی که در این زمینه فعالیت میکند در حرفه خود منظم بوده و با حفظ امانت در مقابل موکل و موضوع حقوقی وی یا اموالی که به وکیل سپرده، رفتار کند. چرا که با عدم حضور موکل در حالت عادی استعداد فراموشی و متاسفانه بعضاً خیانت به موکل وجود دارد.

2- یک وکیل خوب ایرانیان مقیم خارج از کشور به خوبی می داند که با عدم حضور موکل، هر چند که شاید انجام قسمتی از کارهای پرونده به عهده موکل است، در صورت قبول پرونده یک شخص ایرانی مقیم خارج از کشور ، خود موظف است تمامی کارها و امور راجع به پرونده را انجام دهد و نمی تواند انتظار داشته باشد که موکل مثلاً برای پیگیری تکمیل و تنظیم یک استشهادیه در ایران حاضر شود !

3- یک وکیل خوب برای ایرانیان مقیم خارج از کشور باید دارای تجربه کافی جهت اخذ وکالت و راه های تسهیل تنظیم وکالتنامه بین خود و موکل باشد و نباید موکل را برای اعطاء وکالت مجبور به حضور در ایران نماید.

4- وکیلی که تمرکز فعالیت خود را بر پرونده های ایرانیان مقیم خارج از کشور قرار داده است نباید از ارائه توضیح و گزارش در خصوص روند پرونده طفره رفته و آزرده شود و باید این مسئله را هم به عنوان وظیفه خود در قبال موکل در نظر داشته و رعایت نماید

5- آگاهی به دعاوی معمول ومورد تقاضای ایرانیان مقیم خارج از کشور از دیگر ویژگی های یک وکیل خوب در ایران برای ایرانیان مقیم خارج از کشور است. از جمله مهم ترین این دعاوی می توان مدیریت حقوقی اموال و املاک، مطالبه مهریه ، طلاق، گواهی انحصار وراثت، مطالبه و تقسیم سهم ارث را نام برد.

 

روش های گرفتن وکالت از ایرانیان مقیم از خارج کشور

1- ثبت نام در سامانه میخک وزارت امور خارجه و تنظیم وکالتنامه و اعطای وکالت به وکیل مورد نظر در ایران و ارسال وکالتنامه پس از تصدیق سند به وکیل.

2- اعطاء وکالت از طریق سامانه ثنا در صورتی که موکل قبلاً در سامانه ثنا ثبت نام نموده یا با توجه به مدارک از کشور محل اقامت خود، امکان ثبت نام اینترنتی را دارد.

3- افرادی که قبلاً به فرد معتمد خود در ایران وکالت رسمی و محضری داده اند به شرط کامل بودن اختیارات و امکان مراجعه به وکیل دادگستری می توانند از وکیل رسمی و مدنی خود بخواهند که به وکیل انتخابی آنها وکالت دادگستری اعطا نماید.

 

نکته – بر خلاف آنچه  که بعضاً از همکاران وکیل خود می بینیم روش پست کردن فرم وکالتنامه دادگستری به نشانی موکل در خارج از کشور با این هدف که وکالتنامه امضاء شده و برای وکیل در ایران بازگردانده یا مجداً پست شود، روشی مناسب و قانونی نیست؛ چرا که در فرم های وکالتنامه قسمتی برای تصدیق امضاء موکل پیش بینی شده است و طبیعتاً وکیل نمی تواند امضایی که نزد او صورت نگرفته را تصدیق کند و مهمتر اینکه در قانون تصدیق وکالتنامه های تنظیمی در خارج از کشور به ماموران سیاسی و کنسولی سپرده شده است (ماده 34 قانون آیین دادرسی مدنی).

 

 

وکیل ایرانیان خارج از کشور چه وظایفی دارد؟

علاوه بر کلیه وظایفی که در شرایط عادی و برای یک موکل در ایران وجود دارد ، وکیل ایرانیان مقیم خارج از کشور با علم به اینکه موکل اش در ایران حضور ندارد خود باید تمامی مدارک و مستندات را با راهنمایی و همکاری موکل تهیه نموده و به دادگاه ارائه دهد ، به جز آنچه که حسب مورد نزد خود موکل است.

به عنوان مثال گرفتن امضاء شهود در استشهادیه اصولاً وظیفه موکل است همچنین حاضر کردن ایشان و مدیریت کردن نحوه حضور شهود در دادگاه جهت تنظیم استشهادیه رسمی و عادی را خود شخص موکل باید سامان دهد ولی در این فرض انجام این تشریفات هم بر عهده وکیل است.

علاوه بر تدارک و آماده نمودن دلایل جهت ارائه به دادگاه گاهی اوقات کارهایی هست که خود موکل باید انجام دهد؛ مانند جلب محکوم علیهم یا متهمین که با توجه به عدم حضور موکل در ایران و عدم دسترسی ایشان اینکار را هم خود وکیل باید انجام دهد ، مگر اینکه موکل شخصی را به عنوان جانشین خود برای پیگیری این امور به وکیل معرفی نماید.

در نتیجه و به طور خلاصه یک وکیل برای ایرانیان مقیم خارج از کشور باید در نظر داشته باشد که تقریباً انجام تمام پیگیری ها اعم از خارج دادگاه و پیگیری های لازم در جریان رسیدگی را خود به تنهایی باید انجام دهد.یک وکیل متخصص و با تجربه در این امور تلاش می کند موکل خود را که امکان حضور در ایران ندارد را درگیر نکرده و مجبور به سفر و حضور در کشور با هزینه های بالا ننماید؛ مگر اینکه خود موکل تمایل به این امر داشته باشد.

 

انواع وکالت نامه ایرانیان مقیم خارج از کشور به وکیل دادگستری

1- وکالتنامه تنظیم شده در سامانه ثنا

بهترین نوع وکالتنامه همین است و برای امکان تنظیم آن موکل باید قبلاً و زمانی که در ایران حضور داشته در سامانه ثنا ثبت نام نموده و یک شماره تلفن روشن در ایران معرفی نموده باشد. همچنین ایرانیان مقیم خارج می توانند در صورتی که کارت ملی جدید و هوشمند دارند یا درخواست صدور آن را داده اند هر جای دنیا که هستند از طریق سایت عدلیران در سامانه ثنا ثبت نام نمایند.

 

2- وکالتنامه تنظیم شده در سامانه میخک

اگر امکان تنظیم وکالتنامه در سامانه ثنا نباشد؛ راه دیگر اعطاء وکالت رسمی از طریق سایت میخک وزارت امور خارجه است. افراد می توانند پس از تنظیم این نوع وکالتنامه با پرداخت یک مبلغ اضافی بدون نیاز به ارسال اصل وکالتنامه از طریق پست، نسخه تصدیق شده آن را برای وزارت امور خارجه و اداره تصدیق اوراق و سجلات در تهران ارسال نمایند.

 

3- اعطاء وکالت از طریق وکیل رسمی

ممکن است هموطنان ایرانی که در خارج از کشور اقامت دارند قبلاً به یک یاز افراد معتمد یا بستگان یا نزدیکان خود وکالت رسمی داده باشند؛ اگر این وکالتنامه اختیار توکیل به وکیل دادگستری را برای وکیل موضوع خود پیش بینی نموده باشد، از این طریق هم امکان تنظیم وکالتنامه به وکیل دادگستری برای ایرانیان مقیم خارج از کشور وجود دارد.

 

مدارک و اطلاعات لازم جهت تنظیم وکالتنامه ایرانیان مقیم خارج از کشور

مدارک لازم جهت اعطاء وکالت به وکیل دادگستری در مجموع عبارت است از :

1- شناسنامه جدید

2- کارت ملی جدید

3- وکالتنامه رسمی به وکیل مدنی

4- معرفی یک شماره تلفن دایر و روشن در ایران جهت ثبت نام ثنا

5- معرفی یک آدرس ایمیل جهت ثبت نام در سامانه میخک

6- اطلاعات راجع به محل اقامت ، نوع و مدت مهاجرت در کشور محل اقامت

 

تلفن تماس و ارتباط با دفتر وکالت دادگران برای ایرانیان مقیم خارج از کشور : 09121457035

 

وکیل بین الملل کیست؟

در حوزه حقوق داخلی کشورها و در روابط حقوقی بین اشخاص حقیقی اصولا فقط حقوق داخلی آن کشور اجرا میشود و جای ورود و دخالت وکیل بین المللی نیست و میتوان گفت که شما در هر کشوری که مسئله و مشکل حقوقی تان در آن کشور واقع شده است باید به دنبال وکیل بگردید مثلاً فردی که مشکل حقوقی وی در صلاحیت رسیدگی دادگاه های ایران است لزوماً باید یک وکیل ایرانی برای خود انتخاب نماید که طبیعتاً بهتر است این وکیل متخصص دعاوی و مشکلات ایرانیان مقیم خارج از کشور باشد.

لازم به ذکر است استفاده از واژه وکیل بین المللی خیلی دقیق نیست چرا که وقتی شما در ایران مشکلی راجع به زوجیت و اختلافات خانوادگی با همسرتان و یا مشکل ملکی یا مالی دارید کیس و پرونده شما عنصر بین المللی ندارد و شما فقط با قانون ایران سر وکار دارید و باید به دنبال وکیل در ایران باشید.

بعضی مواقع بین مقررات دو کشور تعارض به وجود می آید مثل اینکه زن و شوهری هم تابعیت ایران داشته باشند و هم تابعیت یک کشور خارجی و هم ازدواج خود را در ایران ثبت کرده باشند و هم در یک کشور خارجی؛ در این فرض ممکن است هم قانون ایران خود را صالح به رسیدگی به اختلاف خانوادگی بداند و هم قانون آن کشور خارجی. در اینجا شما هم باید یک وکیل در ایران انتخاب کنید و هم یک وکیل در کشوری که تابعیت مضاعف آن را دارید.

 

نکات مهم در خصوص وکالت بین المللی

  • طبق ماده 656 قانون مدنی: " وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود می نماید. " تحقق وکالت منوط به قبول وکیل است.
  • در مورد دعاوی داخلی که امر روشن است؛ موکل می تواند با انعقاد عقد وکالت با یک وکیل پایه یک دادگستری در ایران وکیلی را نایب خود قرار داده تا از طرف او به انجام امور مرتبط با خواسته اش بپردازد. وکیل در دعاوی داخلی می بایست بر قوانین داخلی اشراف داشته و به موضوع دعوایی که در ایران مطرح است و موکل و طرف او نیز ایرانی و ساکن ایران هستند بپردازد. اما درمورد وکالت دردعاوی بین المللی ابهاماتی وجود دارد که با تعریفی از این وکالت می توان این امر را نیز روشن ساخت.
  • وکیل دعاوی بین المللی در واقع وکیلی است که پروانه وکالتش را از کانون وکلای دادگستری ایران اخذ کرده و علاوه بر تخصص و اشراف بر مواد قانونی و حقوق ایران، به قوانین و مقررات کشورهای دیگر نیز آشنایی دارد به طوری که در صورت تعارض قونین ایران و کشورهای دیگر، می تواند به حل این تعارض بپردازد.
  • در عمل یک وکیل در ایران نمیتواند به قوانین داخلی همه یا اکثر کشورها و یا حتی چند کشور، احاطه و اشراف داشته باشد. با این وجود در برخی موضوعات مثل دعاوی تجاری بین المللی قوانین و کنوانسیونهای واحد و متحدالشکلی در دنیا پذیرفته شده است.

 

وکیل بین المللی

 

رعایت اصل صلاحیت شخصی و سرزمینی در وکالت بین المللی

  • طبق ماده 6 قانون مدنی: " قوانین مربوط به احوال شخصیه، از قبیل نکاح و طلاق و اهلیت اشخاص و ارث در مورد کلیه اتباع ایران ولو اینکه مقیم در خارج باشند مجری خواهد بود.
  • بنابر این قاعده اگر فردی ایرانی که در خارج از ایران ساکن است، دعوایی در باب نکاح و طلاقش مطرح کند، می تواند از وکلای ایرانی برای پیگری دعوای خود استفاده کند. زیرا طبق اصل شخصی بودن قوانین ایران، اگر فردی تبعه ایران باشد ولی دعوایی با موضوع احوال شخصیه در خارج از ایران مطرح کند، طبق قانون ایران باید به آن رسیدگی شود که در این موارد تبعه ایران می توان با انعقاد قرارداد وکالت با وکلای ایران هر چه زودتر به مقصود خود برسد. زیرا در صورت تعارض قوانین ایران و کشور خارجی وکیل دادگستری با اطلاع از قوانین کشورهای دیگر، راحت تر به حل این تعارض می پردازد.
  • صلاحیت سرزمینی: کلیه سکنه ایران اعم از اتباع داخله و خارجه مطیع قوانین ایران خواهند بود، مگر در مواردی که قانون استثنا کرده باشئد. بر اساس این اصل اتباع خارجه که در ایران ساکن هستند باید مطیع قوانین ایران باشند ( البته به جز امور مربوط به احوال شخصیه) که در اینصورت نیز وجود یک وکیل آشنا به قوانین داخلی و خارجی برای این فرد احساس می شود.
  • از جمله موارد دیگری که می توان از وکالت وکلای دادگستری در دعاوی بین المللی بهره مند شد زمانی است که اتباع خارجه در ایران اموال غیرمنقول تملک کنند و از آنجا که این اموال غیر منقول از هر جهت تابع قوانین ایران خواهند بود و از طرفی فردی که این اموال را تملک کرده از اتباع خارجی است با انتخاب یک وکیل که با قوانین کشوری که فرد تابع آنجاست می تواند هرچه زودتر و مطمئن تر به مقصود رسید.
  • البته در همین مورد اگر فردی که مالک مال غیرمنقول است تبعه ایران باشد ولی خارج از کشور ایران ساکن باشد و این مال غیرمنقول در ایران واقع شده باشد، فرد مذکور می تواند با واگذاری وکالت به وکیل دادگستری از عواقب تعارض قوانین کشوری که در آنجا ساکن است و قوانین ایران که ممکن است در اثر آن به حق خود نرسد، جلوگیری به عمل آورد.
  • از آنجا که تعهدات ناشی از عقود تابع محل وقوع عقد است، اگر شخصی که تبعه ایران است و ساکن خارج از کشور می باشد قرادادی در ایران منعقد کند، می تواند با انتخاب وکیل دادگستری در ایران، خواستار اجرای قوانین ایران در مورد تعهدات خود شود و با انتخاب وکلای دادگستری ایران که آشنا به قوانین و مقررات ایران در باب قراردادها می باشند، هرچه سریعتر به منظور خود دست یابد.
  • اما در زمینه حقوق کیفری نیز موادی از قانون مجازات وجود دارد که با مطالعه آنها به نقش وکیل در دعاوی بین المللی پی میبریم. زیرا همانطور که مطرح خواهد شد در صورت وجود برخی از عوامل، قوانین کشورهای خارجی نیز در محاکمه و تعیین مجازات اشخاص مطرح می شود که با انتخاب وکیل آشنا به قوانین جزایی کشورهای دیگر می توان از تعارضات قوانین کشورهای مختلف جلوگیری کرد و مانع از ضایع شدن حقوق افراد در این زمینه شد.

از جمله این موارد عبارت است از:

  • هرگاه قسمتی از جرم  یا نتیجه آن در قلمرو حاکمیت ایران واقع شود، در حکم جرم واقع شده در جمهوری اسلامی ایران است.
  • هر شخص ایرانی یا غیر ایرانی که در خارج از قلمرو حاکمیت ایران مرتکب یکی از جرائم زیر یا جرائم مقرر در قوانین خاص گردد، طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران محاکمه و مجازات میشود و هرگاه رسیدگی به این جرائم در خارج از ایران به صدور حکم محکومیت و اجرای آن منتهی شود، دادگاه ایران در تعیین مجازات های تعزیری، میزان محکومیت اجرا شده را محاسبه می کند:

الف) اقدام علیه نظام، امنیت داخلی یا خارجی، تمامیت ارضی یا استقلال جمهوری اسلامی ایران

ب) جعل مهر، امضاء، حکم، فرمان یا دستخط مقام معظم رهبری یا استفاده از آن

پ) جعل مهر، امضاء، حکم، فرمان یا دستخط رئیس جمهور، رئیس قوه قضائیه، رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رئیس مجلس خبرگان، رئیس دیوان عالی کشور، دادستان کل کشور، اعضای شورای نگهبان، رئیس و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، وزراء یا معاونان رئیس جمهور یا استفاده از آنها

ت) جعل آراء مراجع قضایی یا اجرائیه های صادره از این مراجع یا سایر مراجع قانونی و یا استفاده از آنها

ث) جعل اسکناس رایج یا اسناد تعهدآور بانکی و همچنین جعل اسناد خزانه و اوراق مشارکت صادر شده یا تضمین شده از طرف دولت یا تهیه یا ترویج سکه قلب درمورد مسکوکات رایج داخل
در صورتی که ایرانی هستید و مشکل یا مسئله ای در ایران دارید و احتیاج به مشورت یا مشاوره حقوقی و اعطای وکالت دادگستری به دلیل دادگستری دارید ، جهت صحبت و مشورت حقوقی با وکیل با دفتر وکالت ما تماس گرفته و یا وکلای پایه یک دادگستری مشورت کنید

  • به جرائم مستخدمان دولت اعم از ایرانی یا غیر ایرانی که در رابطه با شغل و وظیفه خود درخارج از قلمرو حاکمیت ایران مرتکب شده اند و به جرائم ماموران سیاسی و کنسولی و دیگر وابستگان دولت ایران که از مصونیت سیاسی برخوردارند طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران رسیدگی می شود
  • هر گاه هر یک از اتباع ایران در خارج از کشور مرتکب جرمی شود، در صورتی که در ایران یافت و یا به ایران اعاده گردد، طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران محاکمه و مجازات می شود مشروط بر اینکه:

الف) رفتار ارتکابی به موجب قانون جمهوری اسلامی جرم باشد.

ب) در صورتی که جرم ارتکابی از جرائم موجب تعزیر باشد، متهم در محل وقوع جرم محاکمه و تبرئه نشده یا در صورت یا در صورت محکومیت، مجازات کلا یا بعضا درباره او اجرا نشده باشد.

پ) طبق قوانین ایران موجبی برای منع یا موقوفی تعقیب یا موقوفی اجرای مجازات یا سقوط آن نباشد.

  • هرگاه شخص غیر ایرانی در خارج از ایران علیه شخص ایرانی یا علیه کشور ایران مرتکب جرمی به جز جرائم مذکور در بالا شود و در ایران یافت و یا به ایران اعاده گردد، طبق قوانین جزایی جمهوری اسلامی ایران به جرم او رسیدگی می شود، مشروط بر اینکه:

الف) متهم در جرائم موجب تعزیر در محل وقوع جرم، محاکمه و تبرئه نشده یا در صورت محکومیت، مجازات کلا یا بعضا درباره او اجراء نشده باشد

ب) عمل ارتکابی در جرائم موجب تعزیر به موجب قانون جمهوری اسلامی ایران و قانون محل وقوع جرم باشد

  • مرتکب جرائمی که به موجب قانون خاص یا عهدنامه ها و مقررات بین المللی در هر کشوری یافت شود در همان کشور محاکمه می شود، اگر در ایران یافت شود طبق قوانین جزایی جمهوری اسلامی ایران محاکمه و مجازات می گردد.

 

 

خدمات دفتر وکالت دادگران به ایرانیان مقیم خارج از کشور

دفتر وکالت دادگران حامی از ابتدای تاسیس تمرکز فعالیت خود را بر حل و مدیریت مشکلات حقوقی ایرانیان مقیم خارج از کشور قرار داده است و بیشتر موکلین ما در خارج از کشور ساکن هستند.

خدمات دفتر وکالت ما به هموطنان ایرانی مقیم خارج از کشور به طور خلاصه عبارت است از :

1- طرح دعاوی حقوقی ، کیفری و خانوادگی به وکالت از ایشان

2- دفاع و پاسخ به دعاوی مطروحه علیه این عزیزان در دادگاه های ایران

3- مدیریت حقوقی اموال مستقر در ایران از جمله خرید، فروش و اجاره اموال

4- اعطاء مشاوره حقوقی از طریق مراجعه حضوری در ایام مسافرت به ایران یا بوسیله تماس تلفنی پس از اخذ نوبت و تعیین وقت

5- پیگیری علل ممنوع الخروجی و رفع آن در صورت تقاضای موکل

6- تنظیم قراردادهای حقوقی

7- تنظیم لایحه دفاعیه و ثبت آن به عنوان وکیل با راهنمایی ثبت آن توسط خود موکل در سامانه ثنا

 

 

مطالب مرتبط با وکیل دادگستری و ایرانیان مقیم خارج:

1-وکیل خوب در تهران، یوسف آباد، فاطمی، گلها

2-وکیل در ایران، جستجوی وکیل در تهران

3-فواید داشتن وکیل در پرونده های حقوقی

4-دعاوی خانوادگی ایرانیان مقیم خارج از کشور

ایجاد شده توسط مسعود محمدی، وکیل پایه یک دادگستری
2.82 از 5 (57 امتیاز)
اشتراک گذاری
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.