X

 مزایای قانون جدید آیین دادرسی کیفری

مزایای قانون جدید آیین دادرسی کیفری

وکیل پایه یک دادگستری فردی است که دارای پروانه وکالت از سوی یکی از کانون های وکلای دادگستری می باشد که اقدام به طرح دعوی یا دفاع له یا علیه موکل در کلیه مراجع قضایی و غیرقضایی اعم از دادگاهها، دادسراها، دیوان عالی کشور، دیوان عدالت اداری، شورای حل اختلاف، ادارات ثبت شرکت ها، شهرداری و ... می نماید. وکلای دادگستری باید دارای شرایطی باشند که به موجب قوانین راجع به وکالت در دادگاه ها برای آنها مقرر گردیده است. البته مرجع دیگری تحت عنوان مرکز امور مشاوران حقوقی قوه قضائیه نیز وجود دارد که به طور موازی با کانون وکلا اقدام به صدور پروانه وکالت دادگستری مینماید.

  |  
بازدید: 3452
  |  
امتیاز: Article Rating

 

 

مزایای قانون آیین دادرسی کیفری برای متهم

قانون آئین دارسی جدید نسبت به قانون فعلی بسیار پیشرفته و متعالی تر بوده و در راستای بهبود شرایط شاکی و متهم و حقوق شهروندی در این قانون تلاش‌های گسترده‌ای صورت گرفته است.

حقوق همگان با اجرای قانون آئین دارسی کیفری جدید تامین می‌شود، متهم یکی از شهروندان به شمار می‌رود و با توجه به اینکه متهم مجرم نیست و در مظان و معرض اتهام قرار دارد رعایت حقوق او یک امر مهم محسوب می‌شود.

در قانون جدید، حقوقی برای متهم در نظر گرفته شده که از جمله بهره‌مندی از حق داشتن وکیل حتی در هنگام رسیدگی‌های مقدماتی بوده و این موضوع از مزیت‌های قانون آئین دادرسی کیفری جدید است.

در قانون قبلی اجازه نمی‌دادند تا وکیل به جای متهم صحبت کند اما در قانون جدید مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان، متهم می‌تواند سکوت اختیار کرده تا زمانی که وکیل در کنارش حضور پیدا کند.

رعایت حقوق متهم در حقیقت رعایت حقوق شهروندی است، متهم یکی از افراد جامعه به شمار می‌رود و تا زمانی که جرمش ثابت نشده گناهکار تلقی نمی‌شود.

 اگر بخواهیم به مزایای قانون آئین دادرسی کیفری جدید توجه کنیم این قانون مترقی تر بوده و امکانات بیشتری را در اختیار متهم قرار می‌دهد.

باید متهم به عنوان فردی از افراد جامعه نگاه شود نه کسی که محکوم و مجرم است، خاطر نشان کرد: برخی از متهمان در سیستم قضایی عادلانه محاکمه شده و در ‌‌نهایت تبرئه می‌شوند.

قانون اساسی رکن قانونی هر کشوری به شمار می‌رود؛ اصل ۳۷ قانون اساسی که اصل را بر برائت قرار داده و این اصل بر مجرمیت نیست بر همین اساس باید قانون آئین دادرسی در اجرای قانون اساسی حقوق متهم را در اجرای برائت رعایت کند.

 

ایجاد شده توسط مسعود محمدی، وکیل پایه یک دادگستری
2.26 از 5 (23 امتیاز)
اشتراک گذاری
نظرات

جمعه, 05 شهریور,1400

Reza

سلام.سوالی داشتم.ایا متهم میتونه از ترس جلب شدن (نداشتن سند برای جلوگیری از جلب)در جلسه واخواهی دادگاه کیفری فروش مال غیر شرکت نکنه و به جای خودش وکیل بفرسته؟


پاسخ وکیل:
با سلام
معنی جلسه واخواهی یعنی رسیدگی مجدد به پرونده به درخواست شما.اگر شما در این جلسه حاضر نشوید طبیعتاً واخواهی شما رد می شود.البته حتی بنا به نظر بعضی از قضات کیفری امکان معرفی وکیل هم نیست و این عده از قضات حضور متهم ، تفهیم اتهام و صدور قرار تامین را برای شروع رسیدگی به واخواهی ضروری می دانند.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.