X

 نمونه حکم دادگاه کیفری جرم صدور چک بلامحل

نمونه حکم دادگاه کیفری جرم صدور چک بلامحل

دارنده چک بعد از سررسید در صورتیکه با عدم پرداخت مواجه شود میتواند درصورت وجود شرایط شکایت کیفری به دادسرا مراجعه نموده و علیه صادر کننده اعلام جرم کرده و مجازات وی را از مراجع کیفری بخواهد.در واقع با این اقدام دارنده چک صرف نظر از مطالبه وجه آن به دادسرا و دادگاه کیفری علیه صادر کننده چک اعلام جرم می نماید و مجازات آن را از مرجع رسیدگی می خواهد.مهم ترین شرایط وجود وصف کیفری برای چک عبارتند از : 1- رعایت مهلت شش ماه برای چک. 2- رعایت مهلت شش ماه برای ثبت شکوائیه. 3- وعده دار نبودن چک. 4- تضمینی نبودن چک. 5- بدون تاریخ نبودن چک. 6- بدون مبلغ نبودن چک.

  |  
بازدید: 6746
  |  
امتیاز: Article Rating

 

راه های مختلف شکایت علیه صادرکننده چک

1- تقدیم دادخواست حقوقی، در این اقدام دارنده چک بلامحل یا وکیل دادگستری او با تقدیم دادخواست مطالبه وجه چک اقدام به طرح دعوای حقوقی مطالبه وجه چک مینماید که نتیجه آن صدور حکم و رای دادگاه به محکومیت صادرکننده و تعلق خسارت تأخیر تأدیه است.

2- در درخواست صدور اجراییه دارنده چک با مراجعه به اداره اجرای ثبت درخواست صدور اجرائیه علیه صادر کننده چک نموده و در صورت معرفی مال به دستور دایره ی اجرا، اموال صادره کننده توقیف و در صورت عدم امکان توقیف مال، به درخواست ذینفع صادرکننده چک بلامحل ،ممنوع الخروج می شود.

3- اقدام کیفری چک و طرح شکایت کیفری اعلام جرم صدور چک بلامحل، اگر چک شرایط مندرج در ماده 13 قانون صدور چک را داشته باشد دارنده چک یا وکیل دادگستری وی میتواند علیه صادرکننده چک طرح دعوای کیفری صدور چک بلامحل بنماید.

4- مراجعه به اجرای احکام دادگستری و درخواست صدور اجراییه از اجرای احکام جهت توقیف اموال صادرکننده.این اقدام تنها در مورد چک های متحدالشکل یا به اصطلاح چک های صیادی قابل انجام است.

 

نمونه چند رای شکایت کیفری چک

1- نمونه رای دادگاه بدوی چک بلامحل (چک کیفری) 

بتاریخ : 1390  کلاسه پرونده : ....... شماره دادنامه : ........

مرجع رسیدگی : شعبه ..... دادگاه عمومی (جزائی)– مجتمع قضائی .....

شاکی : آقای حامد با وکالت آقای مسعود محمدی

متهم :  آقای بهرام به نشانی: تهران

اتهام: صدور چک بلامحل

گردشکار : بتاریخ فوق در وقت مقرر جلسه دادگاه به تصدی امضاء کننده ذیل تشکیل است با توجه به اوراق و محتویات پرونده ختم رسیدگی اعلام بشرح آتی مبادرت به صدور رای می نماید

رای دادگاه در خصوص چک بلامحل 

درخصوص اتهام آقای بهرام فرزند: جواد صدور یک فقره چک بلامحل به شماره ...... مورخ 1390  به مبلغ ..... میلیون ریال عهده بانک صادرات دادگاه با توجه به محتویات پرونده و شکایت و گواهینامه صادره ازطرف پرداخت بانک محال علیه و کیفر خواست صادره و اینکه متهم در جلسه دادگاه حاضر نشده و وکیل وی نیز دفاع موثری بعمل نیاورده است و فلذا اتهام انتسابی به وی محرز و مسلم دانسته مستندا به مواد 3 و7 قانون صدور چک نامبرده را به تحمل یک سال حبس تعزیری و ممنوعیت از داشتن دسته چک بمدت 2 سال محکوم مینماید. این رای حضوری وظرف مدت بیست روز قابل تجدیدنظر در محاکم محترم تجدیدنظر استان تهران می باشد.

 

 

 

2- نمونه رای دادگاه تجدیدنظر چک بلامحل

بتاریخ : 1390  

کلاسه پرونده: ….... 

شماره دادنامه : …….

مرجع رسیدگی : شعبه …..... دادگاه تجدیدنظر استان تهران

تجدیدنظرخواه: آقای بهرام با وکالت آقای علی اصغر به نشانی: تهران

تجدیدنظر خوانده: آقای حامد به نشانی : تهران

اتهام: صدور چک بلامحل

رای دادگاه صدور چک بلامحل 

درخصوص تجدیدنظرخواهی آقای بهرام با وکالت آقای علی اصغ نسبت به دادنامه شماره ...... مورخ 1390 صادره از شعبه 1045 عمومی جزائی تهران که به موجب آن نامبرده باتهام صدور یک فقره چک بلامحل به شماره ....... مورخ 1390 به مبلغ ....... میلیون ریال عهده بانک صادرات موضوع شکایت آقای حامد به تحمل حبس یک سال تعزیری و دو سال ممنوعیت از داشتن دسته چک به مدت دو سال محکوم گردیده است با توجه به محتویات پرونده و مفاد لایحه تجدیدنظر خواهی نظر به اینکه بزه منتسبه حسب اوراق و مندرجات پرونده و دلایل منعکس دررای محرز بوده و ایراد و اعتراض موجه و موثری که موجبات نقض و بی اعتباری دادنامه معترض عنه را ایجاب نماید ابراز واقامه نشده و از حیث رعایت تشریفات قانونی و مبانی استنباط و توجه به مستندات فاقد اشکال می باشد لذا با رد اعتراض باستناد بند الف ماده 257 قانون آئین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب درامور کیفری دادنامه تجدیدنظر خواسته تایید می گردد رای صادره قطعی است.

 

 

3- نمونه رای دادگاه کیفری درخصوص چک بلامحل 

پرونده کلاسه : ............... شعبه 1003 دادگاه عمومی (جزایی) مجتمع قضایی ولیعصر تهران    دادنامه شماره ...................               

شاکی :         آقای ............ با وکالت ..................... به نشانی ......................

مشتکی عنه : آقای .............. به نشانی ...............

اتهام : صدور چک بلامحل

رای دادگاه صدور چک بلامحل 

در خصوص اتهام آقای ............ فرزند متولد 1335 دایر بر ارتکاب بزه صدور دو فقره چک بلامحل به شماره سریال های .... و ............ عهده بانک ملی جمعا به مبلغ 3,770,000,000 ریال موضوع شکایت شاکی آقای ......... با وکالت ............. که به موجب کیفرخواست صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه 12 تهران تقاضای مجازات گردیده با بررسی پرونده توجها به شکایت وکیل شاکی گزارش مامورین گواهی های عدم پرداخت صادره از سوی بانک محال علیه و شواهد و قراین موجود اتهام انتسابی به نظر محرز بوده و بر این اساس مستندا به مواد 3 و بند ج 7 و 22 قانون اصلاحی صدور چک رای بر محکومیت متهم به تحمل دو سال حبس تعزیری و محرومیت از دسته چک به مدت دو سال صادر و اعلام می گردد رای صادره حضوری و ظرف 20 روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم تجدیدنظر استان تهران می باشد.

رئیس شعبه 1003 دادگاه عمومی جزایی تهران

 

 

4- نمونه رای دادگاه در خصوص چک بلامحل

به تاریخ :  84/5/8              پرونده کلاسه : ...............                شماره دادنامه : ...............

شاکی : ............فرزند ...........  با وکالت .............. به نشانی ..................

متهم : .......... فرزند ........... به نشانی ..........................

اتهام:  صدور چک بلامحل

گردشکار : شاکی شکایتی به اتهام فوق به طرفیت متهم بالا تقدیم داشته که پس از ارجاع به این شعبه و ثبت به کلاسه فوق و جری تشریفات قانونی در وقت فوق العاده دادگاه به تصدی امضاءکننده زیر تشکیل است و با توجه به محتویات پرونده ختم رسیدگی را اعلام و به شرح زیر مبادرت به صدور رای می نماید.

رای دادگاه صدور چک بلامحل  

در خصوص اتهام آقای .......... فرزند محمد متولد 1335 دایر بر صدور یک فقره چک بلامحل به شماره ........... جمعا به مبلغ 50,000,000 ریال عهده بانک صادرات شعبه عارف از توجه به شکایت شاکی آقای ........ فرزند سیداکبر باوکالت .......... و گواهی عدم پرداخت وجه چک صادره از بانک محال علیه و عدم دفاع موثر متهم در برابر اتهام منتسبه و مجموع محتویات پرونده مجرمیت وی محرز تشخیص به استناد ماده 3 و بند ب ماده 7 قانون صدور چک اصلاحی 1382/6/2 متهم موصوف را به تحمل 12 ماه حبس تعزیرا محکوم می نماید. رای صادره غیابی و ظرف دو روز پس از ابلاغ واخواهی در این دادگاه دادگاه و پس از آن ظرف بیست روز قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه های تجدیدنظر استان تهران می باشد.

رئیس شعبه 1124 دادگاه عمومی (جزایی) تهران

 

 

5- رای دادگاه در خصوص واخواهی چک بلا محل

به تاریخ : 84/7/23              

پرونده کلاسه : ..........                

شماره دادنامه : ........

مرجع رسیدگی : شعبه 1124 دادگاه عمومی تهران

واخواه : ............فرزند ........... به نشانی ..................

واخوانده : .......... فرزند ........... با وکالت .............. به نشانی ..........................

واخواسته : واخواهی چک بلامحل

گردشکار: خواهان دادخواستی به خواسته فوق به طرفیت خوانده بالا تقدیم داشته که پس از ارجاع به این شعبه و ثبت به کلاسه فوق و جری تشریفات قانونی در وقت فوق العاده دادگاه به تصدی امضاءکننده زیر تشکیل است و با توجه به محتویات پرونده ختم رسیدگی را اعلام و به شرح زیر مبادرت به صدور رای می نماید.

رای دادگاه واخواهی چک بلامحل 

در خصوص واخواهی آقای .......... نسبت به دادنامه شماره ............. صادره از این شعبه که به موجب آن به اتهام صدور یک فقره چک بلامحل به شماره ............... به مبلغ پنجاه میلیون ریال غیابا به تحمل شش ماه حبس تعزیری محکوم گردیده با توجه به اینکه واخواه اعتراض خاص که فسخ رای صادره را ایجاب نماید به عمل نیاورده فلذا دادگاه ضمن رد اعتراض مشارالیه – دادنامه معترض عنه را عینا تایید می نماید. رای دادگاه حضوری ظرف 20 روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم تجدیدنظر استان می باشد.

رئیس شعبه 1124 دادگاه عمومی (جزایی) تهران

 

 

مطالب مرتبط با چک کیفری :

1- مطالبه وجه چک، سفته و سایر اسناد تجاری

2- آنچه باید درباره سرقت و انتقال چک بدانیم

3- شرایط شکایت کیفری چک وکیل کیفری

4موارد دفاع متهم صدور چک بلامحل، وکیل چک

 

 

 

ایجاد شده توسط مسعود محمدی، وکیل پایه یک دادگستری
2.38 از 5 (24 امتیاز)
اشتراک گذاری
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.