X

 عدم رعایت ایمنی در محیط کار، مسئولیت کیفری کارفرما

عدم رعایت ایمنی در محیط کار، مسئولیت کیفری کارفرما

مسئولیت رعایت ایمنی در محیط کار مطابق ماده 91 قانون کار به عهده کارفرما است و در صورتیکه به جهت عدم رعایت ایمنی محیط کار آسیب یا صدمه بدنی به کارگر وارد شود حسب تشخیص مقام قاضی کارفرما یا کارگر هر یک به تنهایی یا هر دو به نسبت مقصر خواهند بود.

  |  
بازدید: 22600
  |  
امتیاز: Article Rating

 

مسئولیت کیفری و مدنی کارفرما در محیط کار

در صورتیکه در محیط کار حین انجام کار آسیبی متوجه کارگر شود کارفرما و کارگر حسب مورد و به نسبت میتواند مسئول شناخته شوند. مسئولیت کارفرما در این فرض هم شامل مسئولیت مدنی و لزوم جبران خسارت است و هم شامل ومسئولیت کیفری و مجازات.واژه های حین انجام وظیفه و محیط کار در ماده 60 قانون تامین اجتماعی تعریف شده است.

مطابق ماده 95 قانون کار کارفرما در صورت اثبات تقصیر مشمول مسئولیت کیفری و مجازات میشود.

مطابق مواد 87 به بعد قانون کار مسئولیت تأمین اسباب ایمنی محیط کار با کارفرما است.

در صورت نیاز به مشاوره درخصوص حوادث محیط کار و نیز مسئولیت کیفری کارفرما و شکایت از کارفرما و دفاع از آن با دفتر وکالت ما و وکلای متخصص ما در زمینه کیفری در تماس و ارتباط باشید.

 

رای دادگاه کیفری،مسئولیت کیفری کارفرما 

به تاریخ : …………………                         

پرونده کلاسه : ...............                

شماره دادنامه : ...............

شاکی : آقای ............ با وکالت وکیل دادگستری ..................... به نشانی ......................

متشاکی : آقای .............. به نشانی ...............

اتهام : عدم رعایت مقررات ایمنی کار (منجر به صدمه بدنی غیرعمدی)

مرجع رسیدگی: شعبه 102 دادگاه عمومی شهریار

رای دادگاه: در خصوص اتهام آقای ............ فرزند .........، سن 53 ساله اهل خمین، ساکن شهریار، شغل نجار آزاد، با تودیع وثیقه دایر بر عدم رعایت مقررات ایمنی مربوط به کار منجر به صدمه بدنی غیرعمدی با تقصیر به میزان هفتاد درصد دادگاه با توجه به محتویات پرونده، شکایت آقای ............ به وکالت از آقای ............، گزارش مرجع انتظامی، نظریه بازرس اداره کار و هیات سه نفره از کارشناسان رسمی دادگستری، گواهی پزشکی قانونی، اقرار متهم در دادسرا و عدم حضور و دفاع از ناحیه وی در دادگاه، کیفرخواست صادره از دادسرای شهریار به شماره........- 25/2/91 و سایر قراین و امارات موجود در پرونده بزه انتسابی به متهم را محرز و مسلم تشخیص داده علیهذا مستندا به مواد 295 و تبصره 3 ذیل آن، 297، بند ب ماده 302، 367 قانون مجازات اسلامی و مواد 91 و 95 و 176 قانون کار حکم به محکومیت متهم موصوف از جهت جنبه عمومی جرم به پرداخت دویست برابر مزد روزانه یک گارگر یعنی مبلغ دو میلیون تومان جزای نقدی در حق صندوق دولت و از جهت جنبه خصوصی جرم به پرداخت هفتاد درصد دیه موارد ذیل 1- هفت صدم دیه کامله از بابت ارش شکستگی به شکل خردشدگی استخوان کف دستی اول دست چپ  2- سی و سه صدم دیه کامله از بابت ارش جراحت ناحیه مچ دست تا ناحیه کف دست چپ و پارگی دو تاندون خم کننده مچ دست و دو تاندون خم کننده انگشت شست و پارگی شریان زند اسفل و پارگی عصب زند اسفل و میانی و همچنین محدودیت شدید در بازکردن انگشتان اول و چهارم و پنجم در حق شاکی آقای ......... صادر و اعلام می گردد رای صادره غیابی است ظرف 10 روز پس از ابلاغ قابل واخواهی در همین شعبه و سپس ظرف 20 روز قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم محترم تجدیدنظر مرکز استان تهران می باشد.

رئیس شعبه 102 دادگاه عمومی شهریار

 

مطالب مرتبط با ایمنی در محیط کار : 

1- مراجع حل اختلاف کارگر و کارفرما

2- بازگشت به کار، اخراج غیر قانونی کارگر

3- نکات مهم قرارداد کار (قرارداد بین کارگر و کارفرما)

4- انواع قرارداد کار - قرارداد دائم، موقت، آزمایشی

ایجاد شده توسط مسعود محمدی، وکیل پایه یک دادگستری
2.31 از 5 (26 امتیاز)
اشتراک گذاری
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.