X

 وکیل متخصص برای خلع ید - نمونه دادخواست خلع ید

وکیل متخصص برای خلع ید - نمونه دادخواست خلع ید

در صورتی که فردی مال یا ملک متعلق به مالک را به طور غیرقانونی و بدون مجوز قانونی و بدون اذن و رضایت مالک در اختیار و تصرف بگیرد، مالک می تواند مطابق مقررات مربوط به غصب در قانون مدنی (مواد 308 به بعد قانون مدنی) و بعد از اثبات مالکیت خود طرح دعوای خلع ید نماید.

 

 

  |  
بازدید: 10982
  |  
امتیاز: Article Rating

خلع ید از اموال غیر منقول

 

وکیل متخصص خلع ید چه شرایطی دارد ؟

یکی از مهم ترین دعاوی ملکی دعوای خلع ید است.برای انجام پروسه خلع ید را باید به وکیلی سپرد که در حیطه دعاوی ملکی تجربه کافی داشته و نیز به طور خاص پرونده های عملی متعددی را در زمینه خلع ید انجام داده باشد.

دعوای خلع ید از آنجاییکه خیلی مورد اشاره قانونکذار قرار تگرفته و در قوانین به آن پرداخته نشده است اعتبار خود را و نحوه رسیدگی به خود را از رویه عملی ایجاد شده می گیرد و لذا با سکوت و اجمال نسبی قانون وجود تجربه عملی بسیار ضرورت دارد.

چنین نیست که وکلایی مخصوص انجام دعاوی خلع ید وجود داشته باشند و این دعوا را تمام وکلا قبول می نمایند ولی با توجه ب آنچه گفته شد داشتن تجربه و سابقه در انجام اینگونه پرونده ها نتیجه مطلوب را از سوی وکیل تضمین می نماید.

 

چه زمانی باید به وکیل خلع ید مراجعه کنیم ؟

زمانی که مال متعلق به شما مورد غصب و وضع ید غیر قانونی قرار می گیرد لازم است برای رفع غصب یا خلع ید به وکیل متخصص در این زمینه مراجعه نمایید.

همانطور که در بالا اشاره شد نباید بین عنوان خلع ید و تصرف عدوانی دچار اشتباه شد،در واقع غالبا دعوای خلع ید از سوی کسی مطرح می شود که ادعا و دلیل مالکیت دارد و خوانده دعوا نیز اصولا بدون اینکه ادعای مالکیت داشته باشد ملک متعلق به او را تصرف و غصب نموده است.البته در بعضی اوقات و در مواقع نادری کسی که خوانده دعوای خلع ید است یا غاصب ادعای مالکیت هم دارد، به این نوع خلع ید خلع ید مالکانه گفته می شود.

با مراجعه شما به وکیل در درجه اول وکیل تشخیص می دهد که مورد از موارد طرح دعوای خلع ید است یا تخلیه ید و یا رفع تصرف عدوانی.خود دعوای رفع تصرف عدوانی نیز به دو نوع کیفری و واجد عنوان مجرمانه و حقوقی تقسیم می شود.

در نتیجه مهم ترین گام در برخورد با غاصب تشخیص دعوای مناسب است.پس ار تشخیص عنوان دعوا به انتخاب شما ممکن است مدیریت حقوقی دعوا به طور کامل به وکیل سپرده شود و وکیل به وکالت از شما اقدام نماید و یا اینکه فقط با وکیل مشورت نموده و خود دعوا را پیگیری و مطرح نمایید.

 

مدارک لازم برای خلع ید

علاوه بر سند مالکیت اثبات اقدامات غاصبانه خوانده از طرق ادله عمومی اثبات دعوا نیز ضرورت دارد که می شو از طریق استشهادیه قرار تامین دلیل یا ارسال اظهارنامه ای که با پاسخ خوانده مواجه شده باشد یا هر دلیل عمومی دیگر مانند تحقیق و معاینه محلی به آن رسید.البته در بسیاری از مواقع خود خوانده با حضور در دادگاه و انکار وقوع غصب این مراتب را به اثبات می رساند.

 

تفاوت خلع ید با تخلیه ید در چیست ؟

همانطور که گفته شد دعوای خلع ید دعوای مالک است علیه متصرف غیر قانونی یا غاصب و یک دعوای مالی محسوب می شود ؛هر چند که در رویه سابق محاکم فقط دعوای خلع ید مالکانه را مالی محسوب می کردند و دعوای خلع ید اگر منشأ آن اختلاف در مالکیت نبود مالی محسوب نمی شد ولی در حال حاضر با فراگیری دفاتر خدمات قضایی و ثبت الکترونیک دادخواست و بیان ادعای حقوقی تمام دعاوی خلع ید مالی محسوب می شوند.

دعوای تخلیه ید در واقع ادعای مالک است علیه کسی که شروع تصرفات او با اذن مالک بوده ولی ادامه تصرفات وی بدون رضایت مالک است.

متداول ترین دعوای تخلیه ید دعوای مالک ملک استیجاری علیع مستاجر است ولی نباید تخلیه  ید را محدود به همین مورد نمود.در فرض اباحه منفعت یا صلح منافع و مواردی از این دست باید دعوای تخلیه ید مطرح شود.

 

تفاوت دعوای خلع ید با تصرف عدوانی

مهم ترین تفاوت دعوای خلع ید در عین تشابه بسیار با رفع تصرف عدوانی این است که هدف قانونگذار از تاسیس خلع ید حمایت از مالک بوده ولی در دعوای رفع تصرف عدوانی صرفنظر از مالکیت هدف، حمایت از متصرف سابق است و سند مالکیت در دعوای تصرف عدوانی در فرض وجود اختلاف در سابقه تصرف  فقط اماره ای بر سبق تصرف محسوب می شود.

 

چند نکته در خصوص خلع ید

  • خلع ید یک دعوای کاملا حقوقی است و امکان طرح این دعوا در دادسرا وجود ندارد. 
  • جهت ارایه دادخواست خلع ید اصل سند مالکیت الزامی است. یعنی خواهان دعوای خلع ید باید مالکیت خود را در ابتدا اثبات کند. 
  • در مورد مستاجر، دعوای خلع ید نمی توان مطرح کرد و دعوای تخلیه ید در این مورد مطرح می شود. 
  • پس از اخذ حکم خلع ید خواهان  به بخش اجرای احکام مراجعه کرده و تقاضای  صدور اجراییه علیه هر متصرف می کند. 
  • در مواردی که هیچ قراردادی بین مالک و متصرف وجود ندارد دعوای خلع ید مطرح می شود. 
  • دعوای خلع ید دعوای غیرمالی است و هزینه دادرسی آن هزینه دادرسی یک دعوا غیرمالی است. 
  • خلع ید یک دعوای حقوقی است که مالک یک مال غیر منقول آن را به طرفیت متصرف غیرقانونی ملک خود مطرح می کند و از دادگاه می خواهد که به تصرف غیرمجاز متصرف پایان داده و ملک را از تصرف او خارج کرد و به مالک قانونی آن تحویل می دهند. 
  • دعوای خلع ید به دعاوی تخلیه ید و رفع تصرف عدوانی شباهت دارد ولی با آنها متفاوت است. 

 

متن دادخواست خلع ید

 

نمونه دادخواست خلع ید 

خواهان : خانم فاطمه ......  با وکالت ............ به نشانی:  تهران ......

خوانده :  مجید ، جمال و حمید ........... به نشانی : تهران : جاده آبعلی ...........

وکیل یا نماینده قانونی : مسعود محمدی وکیل پایه یک دادگستری  به نشانی: تهران ، میدان فاطمی - میدان گلها .......

خواسته :

1- خلع ید از عرصه و اعیان پلاک ثبتی

2- هزینه های دادرسی و حق الوکاله وکیل دادگستری

دلائل و منضمات دادخواست :

1- تصویر مصدق سند مالکیت خواهان

2- تصویر مصدق وکالت نامه آقای حسن ....

3- اصل وکالت نامه داگستری

شرح دادخواست دعوای خلع ید

ریاست محترم دادگاه های عمومی شهرستان تهران

با سلام و تقدیم احترام

به استحضار عالی می رساند موکل به موجب سند رسمی مالکیت (پیوست شماره 1) مالک یک دانگ مشاع از شش دانگ عرصه و اعیان ملک واقع در تهران – جاده آبعلی ......... به پلاک ثبتی ......... می باشد. تمامی ملک مورد نظر در تصرف آقایان مجید و رحمان ...... و حمید ...... می باشد خواندگان محترم بدون هیچ گونه قرارداد و اخذ مجوز از خواهان و نیز بدون مجوز قانونی ملک مورد نظر را تصرف کرده اند که بدینوسیله تقاضای صدور حکم به خلع ید از ایشان می شود لازم به ذکر است موکل آقای حسن ........... به موجب وکالت نامه شماره ......  (پیوست شماره 2) وکیل مدنی مالک در اقامه دعوا به نفع ایشان می باشند.

 

چه دادگاهی صلاحیت رسیدگی به دعوای خلع را دارد ؟

دعوای خلع ید و کلیه دعاوی ملکی که موضوع آنها مال غیر منقول است در دادگاه محل وقوع ملک مورد رسیدگی قرار می گیرند ولی باید توجه داشت که خلع ید خاص املاک و اموال غیر منقول نیست و در خصوص اموال منقول هم قابلیت طرح دارد .

در صورتی که موضوع خلع ید مال منقول باشد در محل اقامت خوانده به آن رسیدگی می شود.

 

هزینه وکیل خلع ید به چه صورت است ؟

دستمزد وکیل برای دعوای خلع ید با توجه به ارزش معاملی و واقعی ملک مشخص می  شود که به طور منطقی و منصفانه چیزی در حدود 7 تا 10 درصد ارزش ملک است.البته ممکن است حسب مورد در توافق بین وکیل و موکل مبلغ کمتر یا بیشتری تعیین شود.

 

وکیل خلع ید در تهران

 

خدمات دفتر وکالت دادگران در خصوص خلع ید

1- قبول وکالت در خصوص کلیه دعاوی ملکی و خلع ید

با اعطای وکالت به وکلای دفتر وکالت دادگران حامی این اطمینان را خواهید داشت که مدیریت و طرح دعوای شما بدرستی انجام خواهد پذیرفت. و با توجه به سابقه و تجربه فراوان وکلای ما در طرح دعوا و به سرانجام رساندن پرونده های حقوقی متعدد موضوع شما به بهترین و مناسب ترین روش ممکن طرح و مدیریت خواهد شد.

2- مشاوره مستمر حقوقی در طول جریان رسیدگی

با توجه به اینکه مهم ترین رکن در پیروزی در یک دعوای حقوقی، تشخیص بهترین و کوتاهترین مسیر و طرح درست دعوا است؛ در صورتی که شما مخاطب گرامی خود تمایل به پیگیری دعوای خود داشته باشید و یا به هر دلیلی امکان اعطای وکالت به وکیل دادگستری جهت پیگیری دعوا را نداشته باشید؛ دفتر وکالت ما این امکان را فراهم نموده است که بتوانید از مشورت و مشاوره مستمر وکلای دادگران در ابتدا و طول دادرسی خود استفاده نمایید.

3- تنظیم دادخواست و لوایح دفاعیه

طرح درست یک دعوای حقوقی با تقدیم دادخواست خوب و بی نقص می تواند پیروزی شما را در دادرسی تضمین کند؛ تنظیم دادخواست ، شکواییه و لایحه دفاعیه از مهم ترین خدمات دفتر وکالت دادگران به مخاطبان گرامی است.

 

راه های ارتباطی با دفتر وکالت دادگران حامی برای دریافت مشاوره وکیل خلع ید

ایجاد شده توسط مسعود محمدی، وکیل پایه یک دادگستری
2.41 از 5 (29 امتیاز)
اشتراک گذاری
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.