X

 روش تنظیم قراردادهای حقوقی

روش تنظیم قراردادهای حقوقی

جهت تنظیم قرارداد های حقوقی، نگارنده و تنظیم کننده قرارداد لازم است نکات بسیاری را رعایت نماید.که در صورت عدم رعایت آن ها ممکن است هیچ گاه به نتیجه دلخواه و هدف قرارداد نرسیم یا این که حتی با پیگیری آن در دادگاه نیز به حق و حقوق قانونی خود نتوانیم دست پیدا کنیم.پس بهتراست که به یک وکیل برای تنظیم قراردادها یا وکیل دادگستری متخصص و مجرب در امور قراردادها مراجعه نماییم و از ایشان راهنمایی بگیریم.فوت و فن ها و روش تنظیم قرارداد علاوه بر دانش آکادمیک و دانش حقوقی به تجربه عملی در زمینه تنظیم قراردادها و هوش اجتماعی نیز نیاز دارد که این مهم مطمئناً در مراجعه شما به مشاوران املاک و یا اتکا به دانش و تجربه عوامانه حاصل نمی شود.همانطور که ترجیح بیشتر افراد در درمان  و پیشگیری از بیماری ها مراجعه به پزشک متخصص است در زمینه تنظیم قرارداد نیز ناگزیر باید فقط به یک وکیل خوب برای قرارداد اعتماد نمود.

  |  
بازدید: 5824
  |  
امتیاز: Article Rating

 

نکات مهم جهت تنظیم قرارداد

تنظیم انواع قراردادهای ملکی، مشارکت در ساخت و پیش فروش ساختمان، قراردادهای تجاری و قراردادهای مربوط به شرکت ها هر کدام پیچیدگی های خاص خود را دارد و قوانین و نکات حقوقی خاص در مورد هرکدام وجود دارد که لازم است هنگام تنظیم قرارداد در نظر گرفته شود.در این جا به ذکر برخی نکات فنی و حقوقی مهم در تنظیم قراردادها که البته در تخصص وکیل قراردادها است به طور اجمال اشاره ای می شود:

 

1- عنوان قرارداد:

  • در ابتدا باید عنوان قرارداد مشخص باشد چرا که هر عنوان خاص برای قرارداد ارکان و قوانین خاص خود را دارد. پس اگر به یک وکیل دادگستری متخصص در امور قراردادها مراجعه کنید با توجه به هدفی که طرفین از تنظیم قرارداد دارند و با توجه به شرایط موجود عنوان مناسب را برای قرارداد انتخاب می کند مثل وکالت، جعاله، دلالی، حق العمل کاری، مضاربه ....

 

2- متن قرارداد: 

  •  مشخصات طرفین قرارداد به همراه آدرس و شماره تلفن اگر به وکالت یا نمایندگی قرارداد تنظیم می کنند حتما در قرارداد قید شود.
  •  مبلغ قرارداد به طور واضح و روشن و بدون ابهام ذکر شود.
  • -شروط ضمن عقد به شکل دقیق و روشن تنظیم شود زیرا شروط ضمن عقد بخش مهمی از قرارداد است  که می توان در آن مانورهای بسیاری داد تا تضمینات مناسب جهت اجرای قرارداد را پیش بینی کرد و همین طور شرایطی را که با وقوع آن ها، طرفین اختیار فسخ قرارداد را پیدا می کنند.
  • اگر چکی بابت ضمانت به طرف مقابل می دهید تنها به خط زدن حواله کرد اکتفا نکنید و هم در خود قرارداد و هم در خود چک قید کنید غیرقابل انتقال به شخص ثالث.
  •  کلمات مندرج در قرارداد باید در معنای حقوقی خود به کار روند و به شکل غیرمبهم و روشن باشند. به طور مثال به هم خوردن معامله، خلل وارد شدن در معامله معانی مبهمی هستند و در قانون چنین اصطلاحاتی وجود ندارد. بهتر است از اصطلاحات دقیق حقوقی که در متن قانونی هم آمده استفاده شود. اینجاست که تنظیم قرارداد توسط یک وکیل دادگستری کاملا ضروری به نظر می رسد.
  • بهتر است مواعد کاملا واضح و مشخص باشد یعنی بهتر است به جای این که گفته شود یک ماه پس از فلان تاریخ، دقیقا محدوده شروع و پایان مهلت مورد نظر مشخص شود تا در هنگام تفسیر قرارداد مشکلی پیش نیاید.
  •  نکته: عبارت یک ماه در قراردادها به معنی 30 روز می باشد. 

 

 

مطالب مرتبط با عقود و قراردادها :

1- معاملات متعدد با سند عادی، معامله معارض

2- مشاوره با وکیل جهت تنظیم قرارداد،وکیل متخصص قرارداد

3- شرایط اساسی صحت معاملات، انواع عقود و معاملات

4- عقود معین و قراردادهای بانام، وکیل قرارداد

 

 

ایجاد شده توسط مسعود محمدی، وکیل پایه یک دادگستری
2.77 از 5 (30 امتیاز)
پرسش و پاسخ‌های متداول
با بهره بردن از تجربیات مشابه اطرافیان و درخواست معرفی وکیل متخصص قرارداد و در مرحله بعد مراجعه به سایت گوگل و جستجوی عباراتی مانند ((وکیل خوب برای تنظیم قرارداد)) یا ((وکیل متخصص قرارداد)) یا ((مشاوره با وکیل جهت تتنظیم قرارداد)) و نیز در گام بعدی مراجعه به مطالب و مقالات و محتویات سایت آن وکیل و کشف درجه تبحر و دانش وی می توان یک وکیل خوب برای تنظیم و مشاوره در زمینه قراردادها پیدا کرد.
داشتن سواد حقوقی و دانش آکادمیک و ترجیحاً تخصص در زمینه حقوق قراردادها و حقوق خصوصی به همراه داشتن تجربه عملی و سابقه در زمینه دعاوی مرتبط با قراردادها مهم ترین خصوصیاتی است که یک وکیل متخصص قرارداد باید داشته باشد.
حسب مورد و بسته به حجم قرارداد و پیچیدگی آن دستمزد ما می تواند به طور متوسط مبلغی بین 3 تا 5 میلیون تومان باشد.باید توجه داشت که در قراردادهای بسیار تخصصی یا قراردادهای غیر از زبان فارسی یا قراردادهای چند وجهی و پیچیده و نیز قراردادهای موضوع حقوق تجارت بین الملل، این مبلغ می تواند بیشتر باشد.
نه تنها رسمی بودن قرارداد برای اعتبار آن ضروری نیست بلکه در بسیاری از موارد خصوصاً در جاییکه تعهد بر سر تملیک یا تسلیم مال غیر منقول جزئی از قرارداد است، امکان تنظیم قرارداد به صورت رسمی بدون طی تشریفات میسر نیست.جز در خصوص اموال غیر منقول توصیه ما این است که اصراری به تنظیم سند رسمی نداشته باشید چرا که با یک قرارداد عادی در صورتیکه به شکل استاندارد و کامل و با درج ضمانت اجرا تنظیم شده باشد هم می توان به مقصود رسید.نکته مهم اینکه در جریان تنظیم سند رسمی سر دفتر اسناد رسمی صرفنظر از اینکه اطلاعاتی در زمینه تنظیم قرارداد داشته باشد یا نه، به شما در تنظیم متن قرارداد کمک ویژه ای نخواهد کرد اما وکیلی که برای تنظیم قرارداد تعیین و انتخاب می کنید دقیقاً و با تمام توان در جهت تنظیم متن قرارداد حقوقی به نفع شما حرکت خواهد کرد.
اشتراک گذاری
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.