X

 تعریف و مفهوم جعل سند و استفاده از سند جعلی

تعریف و مفهوم جعل سند و استفاده از سند جعلی

هر گونه دست بردن در اسناد عادی یا رسمی که با اراده ی یک یا چند نفر صادر شده است (تنظیم شده)، جعل سند یا جعل اسناد گفته میشود.دست بردن و تغییر اعم از هر نوع عملی است که معنا و محتوای سند را تغییر دهد البته ساختن سند از اساس و ابتدا هم بارزترین مصداق جعل است.صرف جعل اسناد به تنهایی خود جرم است و اگر سازنده یا فرد دیگری از سند مجعول استفاده کند آن نیز خود جرم مستقلی محسوب می شود و به آن استفاده از سند مجعول یا جعلی گفته میشود.

  |  
بازدید: 6787
  |  
امتیاز: Article Rating

 

نکات مهم جرم جعل اسناد و استفاده از سند جعلی 

1- جعل اسناد در هرحال جرم است حتی اگر مالی برده نشود و از سند استفاده نشود و نتیجه ای هم حاصل نشود.

2- استفاده از سند مجعول هم مانند جعل سند جرم مطلق است یعنی نتیجه بخش بودن تأثیری در جرم بودن عمل ندارد.

3- قانون گذار ما به جعل اسکناس و قلب سکه و جعل اسناد در مقررات مشترکی پرداخته و واژه تزویر را تقریباً معادل و هم معنی جعل قرار داده است(ماده 532 قانون مجازات اسلامی).

4- جعل در صورتی که صاحب امتیاز یا دست خط یا کسی که سند و اسم و امضاء منسوب به اوست از قبل رضایت داشته باشد جرم نیست ( قسمت انتهایی ماده 532 در آنجا که می گوید بدون اجازه صاحب آن ).

5- سکوت هم در حکم عدم اجازه است و به نظر می رسد قبل از عمل باید وجود داشته باشد مگر اینکه به طریقی ثابت نماید که سوءنیت و قصد مجرمانه نداشته است.

6- طبق یک نظریه قدیمی در حقوق ایران دست بردن در فتوکپی و تصویر یک سند در بسیاری مواقع جعل محسوب نشده است و طبیعتاً وقتی که این عمل مصداق جرم جعل سند نباشد استفاده و ارائه آن هم جرم مستقل استفاده از سند مجعول به حساب نمی آید.اما علی رغم غلبه این نظر، مخالفینی هم وجود دارند و به جهت رعایت مصلحت حفظ اعتبار اسناد، دست بردن در کپی و تصویر را هم جعل می نامند دلیل این اختلاف نظر این  است که دسته اول شدیداً به اصل بائت پایبند هستند و دسته دوم دغدغه اعتبار اسناد در جامعه را دارند.

7- به دلیل پایین آمدن ارزش پول ملی دیگر برای جاعلین جعل اسکناس داخلی انگیزه مادی ایجاد نمی نماید و شاهد درصد پایینی از اسکناس های تقلبی هستیم و قلب سکه در ایران قطعاً منتفی است چرا که حاصل با توجه به مواد به کار رفته پرهزینه تر از ارزش آن سکه است.مثلاً معروف است که گفته می شود فلز یک سکه پانصد تومانی بیش از هزار تومان ارزش دارد.

8- ممکن است مدعی جعل اسناد به دلیل شمول مرور زمان یا به دلایل شخصی دیگر نخواهد با نتواند اقدام کیفری نمودده و درخواست مجازات مرتکب جعل را نماید در اینصورت گزینه جایگزین طرح دعوی حقوقی جعل سند است.در دعوی حقوقی جعل دادگاه پس از تشخیص جاعلیت سند را باطل میکند. برای مطالعه مطلبی در خصوص ابطال سند به مقاله ای با همین عنوان در سایت ما مراجعه نمایید.

9-  جهت مطالعه مطلبی در خصوص انواع جعل و مجازات های آن به مطلبی با همین عنوان در سایت ما مراجعه نمایید.

10- جهت مطالعه مقررات جعل در قانون مجازات اسلامی به مطلبی با همین عنوان در سایت ما مراجعه نمایید.

11-در صورت نیاز به مشورت با وکیل متخصص دعاوی کیفری و جعل با دفتر وکالت ما در تماس و ارتباط باشید.

12- جهت مطالعه متن کامل قانون آیین دادرسی کیفری به مطلبی با همین عنوان در سایت ما مراجعه نمایید. 

 

 

 

مطالب مرتبط با جعل اسناد و سند جعلی:

1- جعل و استفاده از سند مجعول

2- تعریف سند، انواع سند و وکیل متخصص اسناد

3- قوانین و مقررات مرتبط با جعل سند و استفاده از سند مجعول

4- ابطال سند، مشاوره با وکیل متخصص اسناد و قراردادها

 

 

 

ایجاد شده توسط مسعود محمدی، وکیل پایه یک دادگستری
2.18 از 5 (28 امتیاز)
اشتراک گذاری
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.