X

 موارد دفاع متهم از اتهام صدور چک بلامحل

موارد دفاع متهم از اتهام صدور چک بلامحل

اعلام جرم با موضوع صدور چک بلامحل زمانی اتفاق می افتد که دارنده چک مدعی باشد چک صادره واجد شرایطی بوده که آن عمل جرم محسوب شده و در واقع دارنده اینجا مدعی است صادرکننده مرتکب جرم صدور چک بلامحل شده است. متقابلا صادرکننده نیز ممکن است مدعی باشد که چک وصف کیفری ندارد و صدور آن جرم نبوده در ادامه به چند نکته مهم و چند دفاع که میتواند از طرف صادرکننده برای منتفی شدن جرم و مجازات صدور چک بلامحل مطرح شود اشاره میشود. و البته توصیه میشود قبل از هر اقدام و دفاعی با یک وکیل متخصص چک و اسناد تجاری مشورت شود.

 

  |  
بازدید: 11522
  |  
امتیاز: Article Rating

دفاعیات صادر کننده چک بلامحل در دادگاه

 

دفاعیات صادرکننده و متهم چک بلامحل

1- جهت اطلاع از مواردی که چک کیفری بوده و قابلیت شکایت کیفری دارد، به مطلب با عنوان ( راهنمای جامع شرایط و مراحل شکایت کیفری چک برگشتی و بلامحل ) در همین سایت مراجعه نمائید. 

2- جهت اطلاع از مجازاتهای چک بلامحل به مطلبی با عنوان ( انواع مجازات  صدور چک بلامحل - چک برگشتی - دادسرا ) در همین سایت مراجعه نمائید. 

3- صادرکننده چک در مقام دفاع باید به نوعی ثابت کند که چکی که از آن شکایت شده و نزد دارنده چک است، فاقد وصف کیفری بوده و قابلیت شکایت کیفری نداشته است.

4- با اثبات دعوا به عهده مدعی است و مدعی در دعوای صدور چک بلامحل همان صادرکننده است.یعنی همین که دارنده چک، چک را ضمیمه شکایت خود نموده دلیل لازم را ارائه داده و چون چک یک سند و وسیله پرداخت است و ذاتا فقط یک تاریخ دارد و آن هم تاریخ پرداخت است، متهم اگر ادعا نماید که چک در تاریخ مندرج در آن صادر نشده و در نتیجه کیفری نیست، باید موجل بودن یا وعده دار بودن و حال نبودن را ثابت نماید.

5- یکی از راههای اثبات وعده دار بودن چک درخواست ارجاع آن به کارشناس خط است که کارشناس رسمی دادگستری با بررسی زمان نگارش تاریخ واقعی آن را تا حد قابل ملاحظه ای تشخیص می دهد.

6- یک راه دیگر اثبات چک این است که صادر کننده به طریق قابل قبولی ثابت کند که در تاریخ چک اصلا نمی توانسته دارنده را ملاقات نماید. 

 

نکته - در یک پرونده عملی وکیل متهم (وکیل صادرکننده) از طریق بلیط هواپیمایی که موکلش داشت توانست ثابت کند که صادرکننده در تاریخ چک در شهر دیگری و در مسافرت بوده. 

 

7- یکی از وارد کیفری نبودن چک بدون تاریخ بودن آن است. پس اگر دارنده چک خود شخصا یا با مهر تاریخ چک را تاریخ بزند یک وکیل متخصص چک با درخواست ارجاع به کارشناس خط میتواند قاضی را مجاب نماید که چک بدون تاریخ بوده و توسط شخصی غیر از صادرکننده در آن تاریخ درج شده است.

 

نکته - گاهی اوقات صادرکننده از شما میخواهد که متن چک را شما بنویسید و به بهانه ی کم سوادی یا عدم تمرکز به نوعی باعث میشود که درصورت وقوع دعوای احتمالی برای خود راه دفاع و توجیهی ایجاد نماید. تأکید میشود که از این کار پرهیز نمائید.

 

8- در صورتیکه صادرکننده چکی را صادر کرده و هنوز سررسید آن نرسیده راههایی برای دفاع و توجیه وجود دارد که در صورت طرح احتمالی شکایت کیفری صدور چک بلامحل به آنها توسل جوید. به عبارت دیگر قبل از سررسید چک و رسیدن تاریخ مندرج در آن یک وکیل متخصص چک و وکیل با تجربه در زمینه دعاوی کیفری میتواند شما را از بند مجازات مسئولیت کیفری برهاند. 

 

 

نمونه رای دادگاه کیفری اتهام صدور چک بلامحل 

پرونده کلاسه : .........               

شعبه : 1007 دادگاه عمومی (جزایی) مجتمع قضایی ولیعصر تهران           

دادنامه شماره : ........

شاکی : خانم ل . م با وکالت آقای مسعود محمدی وکیل پایه یک دادگستری به نشانی تهران - میدان فاطمی

متهم : آقای ک . د  به نشانی : ...........

اتهام : صدور چک بلامحل

متن رای دادگاه صدور چک بلامحل 

در خصوص اتهام انتسابی به آقای ک.د فرزند حیدر آزاد با قید قرار کفالت دایر بر مبادرت به اصدار دو فقره چک پرداخت نشدنی "حامل" شماره 1- ...... و ....... عهده بانک ملی شعبه خیابان امیرکبیر  (شعب نماینده به ترتیب: مبادلات سیبا و اشکان تهران) جمعا مبلغ نود میلیون ریال به شکایت  آقای ک.د و خانم ل.م از وکلای دادگستری (وکلای پایه یک دادگستری از وکلای دادگران حامی ) مجتمعاً و منفردا به وکالت از دارنده چک های مدرکیه خانم ل.م با عنایت به دادخواهی وکلای موصوف به وکالت از موکله به موجب دو فقره چک پرداخت نشدنی مرقوم در دادسرا و دادگاه که پرونده در مرحله تحقیق با صدور نیابت قضایی برای دادسرای عمومی و انقلاب (محل اقامت متهم موصوف) ارسال و مشارالیه به دادسرا احضار و به حکایت برگ تحقیق، متوسل به اظهارات و دفاعیاتی گردیده و نهایت با صدور قرار کفالت و اخذ تامین قانونی (تعرفه کفیل) تحصیل آزادی نموده است و پرونده اتهامی با صدور کیفرخواست به دادگاه ارجاع گردیده و در مرحله رسیدگی در دادگاه طی دو جلسه به ترتیب: شخص متهم و در جلسه دوم توسط کفیل مشارالیه دعوت و احضار شده است. متاسفانه دسترسی به وی حاصل نشده استو متقابلا که جلسات دادگاه با حضور وکیل در معیت موکله تشکیل (با حضور نماینده دادستان) یافته است ضمن بی اساس اعلام نمودن دفاعیات متهم در مرجع مجری نیابت بر بقای شکایت خود علیه متهم و مصر و خواستار تعیین تکلیف گردیده اند. بنا به مراتب و وجود مستندات دعوی در ید و اختیار موکل شکات و کیفرخواست دادسرا، اتهام انتسابی به متهم موصوف وارد و بزهکاری وی محرز است مستندا به مواد 3 و 7 و22 ق صدور چک به ویژه اصلاحات بعدی و بند ج ذیل ماده 7 مرقوم (اصلاحیه 82/6/2 قانون صدور چک) به تحمل دو سال حبس و ممنوعیت از داشتن دسته چک نیز به مدت دو سال محکوم می گردد. رای پس از ابلاغ واقعی ظرف ده روز قابل واخواهی در این شعبه و پس از آن ظرف بیست روز قابل تجدیدنظر در دادگاه های تجدیدنظر استان است.

رئیس شعبه 1007 دادگاه عمومی جزایی تهران

 

 

 

ایجاد شده توسط مسعود محمدی، وکیل پایه یک دادگستری
2.68 از 5 (34 امتیاز)
اشتراک گذاری
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.